Färdigheter för livet
– Socialt och emotionellt lärande i förskolan

Föreläsningen handlar om de viktiga sociala och emotionella färdigheter barnen behöver tillägna sig för framgång i skolan och i livet. OECD kallar det ”The critical importance of Social and Emotional Skills” i sin nya stora satsning för att för att sätta fokus på detta lärande i sina medlemsländer. Det handlar om självregleringsfärdigheter, empatiska färdigheter, samt sociala färdigheter. Dessa färdigheter utgör en grund för både barnets lärande och för de goda relationerna längre fram i livet. Dessa färdigheter är också en grund på vilken man kan bygga hållbara och mänskliga samhällen.
Att medvetet arbeta med färdighetslärande är ett sätt att proaktivt rusta barnen för att lyckas i verksamheten. Färdighetslärandet kan ske både systematiskt och planerat, men också direkt i alla förskolans vardagsituationer.
Förskoleåldern, när hjärnan är som mest formbar, är en mycket lämplig period för detta färdighetslärande.
Olika tankar, metoder och konkreta förslag på pedagogiska förhållningssätt kommer att ges.
Ur innehållet
- De grundläggande färdigheternas betydelse – för lärandet, för relationer, för hälsan, för framgång i livet
- Förskolans betydelse för lärandet
- Förutsättningar för färdighetslärandet – anknytning, utmaningar, struktur, inkludering
- Huvudverktyg i färdighetslärandet – leken, språket och förebilderna
- Självregleringsfärdigheter - för att kunna styra sig själv
- Emotionella färdigheter - för att bättre kunna förstå både sig själv och andra
- Sociala färdigheter - för att positivt kunna leka tillsammans och samspela med andra
Målgrupp
Pedagogisk personal i förskolan
Utbildare

LARS LÖWENBORG
Lars är leg psykolog, leg psykoterapeut och har under de senaste 30 åren arbetat med förskola och skola både som anställd i flera olika kommuner och privat som handledare och utbildare till personalgrupper inom dessa områden.
Lars har tidigare också varit verksam som personalutbildningsledare inom barnpsykiatrin i Stockholms läns landsting.
Lars är också medlem i ett internationellt nätverk för organisationen Committee for Children och har där medverkat i utarbetandet av en svensk version av SEL-programmet Second Step som på svenska heter Start för förskolan.
Lars har även varit delförfattare till olika böcker som Psykologi för lärare, Lärarens arbete, och Läraren som ledare.
Hålltider
17:30 Samling och registrering
18:00 Start
19:30 Frukt och juicepaus
21:00 Avslutning
Pris
695 kr, exkl moms
Anmälan är bindande från och med 30 dagar innan föreläsning/kurs.
Du kan alltid skicka ersättare vid förhinder.
I priset ingår frukt, juice och dokumentation.
Anmälan
Anmälan till kurs/föreläsning sker via denna hemsida, se nedan.
Behöver du logi
Vi har ett samarbete med Scandic Hotels runt om i landet. Om du behöver logi kan du gå in på länken nedan och boka till rabatterat pris. Ange då bokningskoden D000033538. Observera dock att det kan hända att vår kurs kan komma att ligga i en konferenslokal som tillhör en annan hotellkedja än Scandic.
Scandic HotelsFör information kontakta
Eva Simonsson eva@kompetenstjanst.se, 076 – 943 37 30