Koden till framtiden - nyfiken på programmering i skolan
-lär dig enkel programmering med Scratch

Att kunna använda datorer och internet är bra. Att ha en grundläggande förståelse för hur tekniken fungerar är bättre. Genom att prova på programmering redan i grundskolan får eleverna kliva bakom det som händer på skärmen, själva upptäcka hur en dator fungerar och glädjen i att använda den för att skapa egna spel eller berättelser. Samtidigt får de möjlighet att skaffa andra kunskaper och förmågor, där datorn och programmeringsverktyget blir ett läromedel som vilket som helst.
Den här halvdagen inleds med en kortare föreläsning om hur digitaliseringen påverkar vår vardag och avslutas med en workshop i programmering. I workshopen används Scratch, ett gratis programmeringsverktyg som utvecklas av det amerikanska toppuniversitetet Massachusetts Institute of Technology. Med Scratch kan elever och lärare enkelt kan skapa spel eller interaktiva berättelser direkt i
sin webbläsare.
Med ett projekt i Scratch får eleverna jobba med:

- Det svenska språket. Projektet kan dokumenteras. En animerad film kräver en
- dialog, ett spel instruktioner. Eleverna tränar på att ge och ta instruktioner.
- Tillämpad matematik och logik i den faktiska programmeringen.
- Ljud och bild, när ljudeffekter, bakgrunder och karaktärer ska skapas.
- Frågor om demokrati, källkritik och diskussioner om hur teknikutvecklingen påverkar samhället.
Allt mer av vår vardag flyttar ut på nätet i en form eller en annan. Vi söker information med hjälp av
sökmotorer som på olika sätt rangordnar nätets webbplatser. Vi lämnar massor
av digitala fotspår efter oss. Vi litar på att tekniken gör det vi vill att den ska göra.
För att kunna ha åsikter om vilka delar av utvecklingen som är bra och vilka delar som är dåliga och för att förstå hur den påverkar oss alla behövs en kunskap om hur saker och ting fungerar och hänger ihop.
En viktig poäng är att datorer inte är smarta. De gör bara vad människor har sagt åt dem att göra. Ett sätt att upptäcka detta är att själv prova på programmering.
Att lära sig grunderna i programmering är också ett första steg mot att kunna använda datorer som ett formbart material i skolsalen. Att inte bara använda datorerna för att skapa digitala kopior av sånt som går att göra analogt, utan att verkligen utnyttja datorernas möjligheter fullt ut.
Ur innehållet

- Hur väljer Google och Facebook vad du får se?
- Är självkörande bilar en bra idé?
- Datorer fattar inga egna beslut!
- Programkod är som digitala sockerkaksrecept
- Gör ditt eget datorspel eller interaktiva berättelse med Scratch
Målgrupp
Lärare i grundskolan, personal på fritidshem, skolledare.
Utbildare
ANDERS THORESSON, frilansjournalist som skriver och föreläser om hur teknikutvecklingen påverkar samhället. För .SE har han skrivit gratisboken Barnhack - kom igång med programmering.
Hålltider
12:30 samling och registrering
13:00 Start
14:30 Kaffe
16:00 Slut
Pris
1495 kr exkl moms
Anmälan är bindande från 30 dagar innan kurs. Du kan alltid skicka ersättare vid förhinder.
I priset ingår kaffe och kaka i pausen.
Anmälan
Anmälan till kurs/föreläsning kan antingen ske nedan, eller via vår telefonbokning mellan kl 9-15 på telefon 0771 - 12 14 00
För information kontakta
Om innehållet: Lars Gunnar Gårdö
lg@kompetenstjanst.se, 070-617 32 42
Praktiska upplysningar: Ingela Lennander,
ingela@kompetenstjanst.se, 076 – 943 37 30 säkrast mellan 13-15
Köra kursen på hemmaplan?
Som alternativ till att anmäla sig till en öppen kurs/föreläsning nedan, kan du ta hem kursen till din arbetsplats.
Är det intressant kan du göra en bokningsförfrågan här